EGY KISÁGY TÖRTÉNETE – Előd Nóra története

A történetben szereplő kiságy generációkon keresztül szolgálta a családi-baráti kört: több mint húsz (!) kisbabának volt első otthona. 1913-ban, az I. világháborút megelőző évben került a család tulajdonába. Ebben töltötte élete első hónapjait:

– Margitka (1913), aki tősgyökeres magyar kisnemesi családból származó katonatiszt férje révén mentesült a zsidóüldözés sorscsapásaitól, de nem mentesült a Trianon utáni magyar sors hányattatásaitól, az antifasiszta ellenállásba aktívan bekapcsolódó, a hadseregből „dezerált”, bujkáló férjéért átélt aggodalomtól; aki minden erejével mentette, bújtatta, segítette, akiket éppen kellett és lehetett; aki a köz odaadó és mélységesen tisztességes szolgálatában eltöltött gazdag élet után nyolcunokás nagymamaként halt meg;

– Cili (Margitka húga, 1914), aki a numerus clausus miatt „csak” szakmát tanulhatott, de abban kiváló volt; aki harmincegynéhány kilósan került vissza a koncentrációs táborból, de élve az új lehetőségekkel nem éppen fiatalon megküzdött a gyorsérettségi nehézségeivel, utána két szakmában szerzett diplomát, és élete végéig örömmel és nagy közszeretetben tanított;

– István (a harmadik testvér, 1917), akiről csak annyit tudunk, hogy 1942-ben behívták munkaszolgálatra, ahol „eltűnt”;

– Gyuri (unokatestvér, 1918), aki a numerus clausus ellenére egyetemet végzett, és friss diplomával, munkaszolgálatosként került 1942-ben az orosz frontra, ahol „végelgyengülésben” meghalt;

– Laci (Gyuri öccse, 1921), aki négy vastag pepita füzetben hagyta az utókorra naplóját – önmagával, a numerus clausus által rákényszerített szakmával, a kamaszkori szerelemmel, a történelem által rámért helyzetekkel és szerepekkel való küzdelmének megrendítő tanúját, melynek utolsó, 1944 június 4-iki bejegyzése a halálba indulás dokumentuma (megjelent Pepita füzetek címmel 2015-ben);

– Andris (Gyuri és Laci öccse, 1925), akit tizenkilenc évesen, egyenesen az iskolapadból hívtak be munkaszolgálatra; innen kezdve soha többé semmilyen hír nem érkezett róla;

– Veronka (másodunokatestvér, 1928), akit tizenhat évesen egy halálmenetből mentett ki Hegyeshalomnál a saját vagánysága és Wallenberg; akit a történelmi tapasztalatok – szociáldemokrata édesapja internálása és más, a családot hasonlóképpen érintő események – elég hamar kibillentettek kommunista meggyőződéséből és 1956-ban a forradalom oldalára állítottak; aki hűségesen várt a halálos ítélet után kegyelemből 15 évre enyhített börtönbüntetését töltő férjére, akivel a börtönben, két smasszer tanúskodása mellett házasodtak össze; aki nevelőanyjára hagyta egyéves kisfiát, amikor bevonult a börtönbe, hogy megkezdje egy amnesztiának köszönhetően szerencsésen egy évre rövidült büntetésének letöltését; aki mindezek után magára maradt, orvosi hivatásának és gyermeke felnevelésének élt késő öregségében bekövetkezett haláláig;

– Panni (Veronka húga, 1931), aki testvéreihez hasonlóan 1944-ben értesült arról, hogy ő nem igazán római katolikus, hanem valójában zsidó; aki Sztehlo Gábor gyermekmentő missziójának köszönhette életét, de elvesztette anyját és otthonát, amit keményebb kötésű nővérével ellentétben sohasem tudott feldolgozni; aki orosz fogságból hazatérő apja internálásakor még megpróbálta elhitetni magával, hogy ez egy „magasabb szempont” érdekében elkövetett egyedi „tévedés”, de ez nem sokáig sikerült neki; aki 1956 után felkelőparancsnok férje halálos fenyegetettségének árnyékában kénytelen volt elhagyni az országot, hátrahagyva hároméves gyerekét (az állam négy évig használta „túsznak”!), akit ugyanazok a rokonok neveltek tovább, mint akik nővére kisfiát; aki ma kilencvenedik életévéhez közeledve a család legidősebb tagjaként él továbbra is külföldön;

– Kati (1932), akinek egész életét – egy rövid, felhőtlen gyerekkort leszámítva – a félelem határozta meg: amikor a sárga csillagot föl kellett varrni, félt az osztálytársai szeme elé kerülni (nem is ment többet iskolába!); rettegett, amikor a csillagos ház pincéjében a szó szoros értelmében egy világ omlott a fejére; félt, amikor ráébredt, hogy milyen veszélyes foglalkozást talált választani (katonai tolmács lett); két napig idegeskedett, amikor nem találta a könyvszekrény kulcsát: biztos volt benne, hogy most építették be a poloskát, és ettől kezdve egyfolytában poloskát keresett a lakásban; amikor a Rádiónál lőni kezdtek, pánikban menekült haza; 1956 novemberében megnyugvást remélve Párizsig futott, ahol július 14-én az első robbanás (tűzijáték!) hangjára hason kúszott ki kollégiumi szobájából a folyosóra; amikor kilenc évi távollét után először tudott hazajönni, rettegett, hogy esetleg nem engedik vissza; közben Európa-hírű tudós lett, szakmája legelismertebb művelőinek egyike; csak a ráktól nem félt: elszántan hitte, hogy kigyógyul belőle, de ebben tévedett;

– Kisnóra (unokatestvér, 1935), aki szerencsésen túlélte a háborút, de 1945-ben (!), egy romeltakarítás során történt balesetben elvesztette tízéves kistestvérét; aki „osztályidegen” nevelőapja miatt éveken át nem jutott be az áhított Képzőművészeti Főiskolára; ezért 1956-ban az elsők közt hagyta el az országot, hogy aztán Kanadában sikeres képzőművész pályát fusson be;

– Peti (Veronka és Panni öccse, 1936 január), aki ugyancsak egy Sztehlo-otthonban vészelte át a nehéz időket, de az egészet teljesen kitörölte az emlékezetéből; aki elvesztve anyját és otthonát, nagynénje szárnyai alatt kezdett új életet; aki orosz fogságból hazatérő apját néhány évvel később ismét elvesztette (tököli internálótábor, 1950-1953); aki végigkibicelte nővérei és sógorai 1956-os kálváriáját; mindemellett elvégezte a Zeneakadémiát, és a sokáig csaknem underground helyzetű magyar dzsesszmuzsika egyik úttörőjévé vált, elismert vibrafonvirtuózként nagybetűkkel írta be nevét a magyar dzsessztörténetbe;

– Nóra (Kati húga, 1936 május), mindezen sorsok és események őrzője és krónikása, akinek Nyolc évtized magántörténelme alcímű önéletírása Hétszínvirág címmel jelent meg;

– Kislaci (unokaöcs, 1942), aki már csak azért is rászorult a kiszolgált kiságyra, mert szülei a visszacsatolás után Erdélyből „repatriálva” csak a legszükségesebb ingóságaikat tudták magukkal hozni; aki húszéves korában kísérletet tett arra, hogy a politika és a történelem által összekuszált családi viszonyokat szétbogozza, de aztán feladta, ahogy elég jól induló költői pályáját is, és most visszavonultan, magányosan öregszik;

– Tibi (1946), aki kilenc hónappal azután született, hogy anyját az oroszok elvitték „krumplit pucolni”; aki egy hányatott gyerek- és zűrös kamaszkor után eltűnt a család szeme elől, csupán a híre bukkant fel időnként, hogy felnőtt korára konszolidálódott, boldog férj és családapa lett;

– Kiskati (unokatestvér, 1946), akit születési ideje derűs kilátásokkal kecsegtethetett volna, ehelyett meglehetős nehezen felfogható és elfogadható családi-történelmi-politikai örökséget kellett feldolgoznia; apja ugyanis zsidóságát letagadva Ludovikát végzett tiszt lett a Horthy-hadseregben, majd aktívan részt vett az antifasiszta ellenállási mozgalomban, dezertált a hadseregből, bujkált, aztán átszökött a frontvonalon, a debreceni kormánnyal érkezett vissza Magyarországra, ahol megtarthatta tiszti rangját, míg levezényelte a Duna aknátalanítását, majd mint volt Horthy-tisztet, internálták (Kistarcsa, 1949-1953), végül szabadulása után hadtörténészként szerzett nevet és nyugalmat; Kiskati anyai nagyszülei régi munkásmozgalmi (szociáldemokrata!) örökségéből leginkább a kegyvesztettséget, a mindkét oldalból való kirekesztést érzékelte; mindez szükségképpen a demokratikus ellenzék aktivistáinak sorába vitte;

– Marcsi (Panni kislánya,1953), akinek hároméveskori emléke az éjszakai razzia (1957 január), amelynek során őt is fölrázták: „Hol van apuka?” (a gyerekek őszinték!), „Pálizban” – válaszolta, és mezítláb, pizsamásan megkereste az ezt igazoló táviratot (a gyerekek jó megfigyelők!); akit az állam négy évig kezelt túszként, távollétében halálra ítélt apja hazacsábításának eszközeként; aki 1961-ben a Párizsba látogató Mme Hruscsova közbenjárására végül is kijutott a szüleihez Párizsba, ahol sürgősen elfelejtett magyarul, mert elege volt a „másságból”; de aki már kint született, franciául beszélő kishúgára így támadt rá: „Mit karattyolsz? Beszélj tisztességesen, magyarul!”; és aki ma Párizsban egyáltalán nem hajlandó megosztani gyerekkora emlékeit a saját gyerekeivel-unokáival;

– Gyurika (Veronka fia, 1957), aki már születésével is jót cselekedett, mert neki köszönhetően anyja az ellene folyó perben szabadlábon védekezhetett, majd gyermekgondozás címén egy évet halaszthatott, s így csak egy évet kellett börtönben töltenie; aki így második életévét nagyanyja gondjaira bízva töltötte; aki vigasztalhatatlanul zokogott, amikor anyja egy sötét hajnalon (1960) elindult meglátogatni Márianosztrán 15 éves börtönbüntetését töltő férjét, majd a vigasztaló szavakra azt hüppögte: „de egyszer is elment az anya, és nem jött vissza!”; aki Auschwitzot megjárt apjától és halálmenetből kimentett anyjától ezeket a magzatkori és kisgyermekkori élményeket ráadásként kapta; aki a súlyos örökségbe bele is betegedett, és szülei emlékét próbálván átörökíteni a felejtős utókorra, nehezen és kedvszegetten él;

– Ádám (Gyurika öccse, 1961), aki pontosan kilenc hónappal apja 1961 április 4-iki amnesztiája után született; a súlyos örökséggel nem tudott? nem akart? szembenézni: kamaszfejjel külföldre ment, ahol se jól, se rosszul – valahogy éldegél;

– Flóra (1963 november), aki nagyon korán kénytelen volt megtapasztalni, mi az a „kettős nevelés”: „ha az iskolában elmondanád, amiket apától (a „repülőegyetem”-alapító Szabó Miklós történész-politológus) itthon hallasz, apa börtönbe kerülhetne”; aki mindemellett lelkes úttörő, mert a pirosnyakkendős Laci bácsi egy tökéletesen politikamentes, ám annál vidámabb, kirándulós-táborozós-focizós úttörőéletet varázsol a gyerekek köré; aki meghatározó szellemi-kulturális-módszertani örökséget kap az amatőr színjátszó mozgalomban; aki maga is sokoldalú, a korszerű pedagógia különféle eszközeit jól hasznosító tanítónéniként – és háromgyerekes anyaként, nagymamaként – találta meg helyét a világban;

– Lacika (1965), aki egyetlen nagyszülőt sem ismert, mert családja életébe a Holokauszton kívül a kommunista fordulat is beleszólt; és akinek szellemi-ideológiai alapjait egy olyan anya határozta meg, aki Auschwitz-tizedelte családja múltja elől a mélykereszténységbe menekült, és egy szovjet katonai gépkocsi okozta balesetben súlyosan megrokkanván fiait kemény elszántsággal nevelte fel;

– Zsófi (Flóra húga, 1967), aki a Flóráéhoz hasonló „beavatásra” kevésbé volt alkalmas, ezért nagyobb konspirációt igényelt; aki életének egyik fontos pillére, életformájának, kapcsolatrendszerének meghatározója – egyéb közösségi tevékenységformák kipróbálása után – a néptáncmozgalom lett; aki húszévesen (percekkel az előre nem látható romániai forradalom kitörése előtt) merő szolidaritásból majdnem „férjül vett” egy a Ceauşescu Romániájából kimenekítendő, jobb sorsra érdemes kolozsvári fiatalembert; a folytonos „továbbtanuló”, aki egymás után szerez újabb képesítéseket egymást kiegészítő vagy éppen helyettesítő szakterületeken, és ma pedagógusként igazán a helyén volna, ha életébe és pályájába nem nyúlnának bele újra és újra a közoktatás anomáliái;

– Kinga (1976), a családi kiságy utolsó ismert használója, aki már Magyarországon született, de a legendárium, amelyben felnőtt, anyai részről egy „lakosságcserének” szépített erőszakos áttelepítés traumáját, az elveszett édennek megélt „igazi otthon” és a lassú gyökeret eresztés történetét őrizte, az apai család meséi pedig az Erdélyből való menekülés, a sokhetes vándorvonatozás, az elszánt megkapaszkodás élményeiről szóltak.

A kiságynak ezután még két lakójáról tudunk, de az ő életútjukat már nem követtük. A bútor a családból a baráti kör külső köreibe került, ahol nyoma veszett. Valószínűleg egy padláson vagy pincében való átmeneti menedék után egy lomtalanítás során került végső nyughelyére.

www.elevenemlekmu.hu

Köszönet a tárgykölcsönzőknek és történetmesélőknek:

BALASSA ANNA
BALÁZS BORBÁLA
BÁRÁNYI ILDIKÓ
BELEZNAY IBOLYA
BENCZE MARIANNA
CSAPÓ JUDIT
DEÁK KATALIN
DEMSZKY GÁBOR
ELŐD NÓRA
FAHIDI ÉVA
FISCHER ÁGOTA ÉVA
FÜLÖPNÉ WELTZ MÁRIA
GERÉB LÁSZLÓ
HÁTSZEGI GÁBORNÉ, JULIKA
HELLER MÁRIA (RÓZSA PÁL)
HELLER SÁNDORNÉ, MÜLLER ANIKÓ
HETÉNYI ZSUZSA
HODOSÁN RÓZA
KÁLLAI SZILVIA
KÁNAI GYULÁNÉ PEREDY GIZELLA
LEÁNYFALVINÉ GORDÁN ILDIKÓ
MARION REICHL
MOLNÁR BERNADETT
MOLNÁR-TARJÁN ERVIN
ORBÁN GYÖRGY
OSA ARCHIVUM
RÉKAI MIKLÓS
ROSTÁS PÉTERNÉ
SAÁD JÓZSEF
SARLÓS JÚLIA
SCHLEICHER VERA
SOIGNET MYRIAM
SOLT JÁNOS
SOLT ZSUZSA
SZEKERES-VARSA VERA
TERÉNYI ISTVÁNNÉ SULLAI VINCENCIA
TIBORI TIMEA
TÓTHNÉ RUDI MARGIT
TRAUTMANN MÁRIA
TRENCSÉNYI BORBÁLA
TRENCSÉNYI IMRE
TRENCSÉNYI LÁSZLÓ
VAJDA JÁNOS
VÁNDOR ANNA
VÁSÁRHELYI JÚLIA
VIDOR GABRIELLA

Köszönet a kiállítás létrejöttéhez nyújtott segítségért

ÁMENT GELLÉRT
BORBÁS ISTVÁN
HELLER MÁRIA
HOMÁNYI ZOLTÁN
HOMOKI ANDREA
KARDOS JÓZSEF
KATONA KLÁRA
LUKÁCS ANDRÁS
MOLNÁR ADRIENNE
PATAKI GÁBOR
PROSINGER LÍVIA
RÉNYI ANDRÁS
SOIGNET MARC
SZÉKELY KATALIN
TÓTH GERGELY MÁTÉ
TRENCSÉNYI BORBÁLA
TRENCSÉNYI KLÁRA
SARLAY BÉLA

ELEVEN EMLÉKMŰ CSOPORT
HERITAGE CONTACT ZONE
HUMÁN PLATFORM EGYESÜLET
POLITIKATÖRTÉNETI INTÉZET
OPEN SOCIETY ARCHIVES
XORXOR

Partnereink:
Castrum Peregrini, Amszterdam
Goethe-Institut, Marseille
Asociatia Timişoara Capitala Cultural Europeana, Temesvár
Eleven Emlékmű / Humán Platform, Budapest
Etz Hayyim, Hanía, Kréta
European University Institute, Firenze
Culture Action Europe, Brüsszel


www.heritagecontactzone.com